Jednou z vÄ›cÃ, které se v naÅ¡Ã zemi v podstatÄ› vůbec nemÄ›nÃ, je způsob vzdÄ›lávánÃ. Ten funguje prakticky stejnÄ› již od dob Marie Terezie. JistÄ›, látka se zmÄ›nila a ÄásteÄnÄ› i pÅ™Ãstup k dÄ›tem, avÅ¡ak základnà principy zůstaly stejné. Jen málokdo si vÅ¡ak uvÄ›domuje, že podobnÄ› jako vÅ¡e ostatnÃ, i náš vzdÄ›lávacà systém byl vyvinut za urÄitým cÃlem. JistÄ›, tÃm bylo mimo jiné vzdÄ›lávat dÄ›ti, avÅ¡ak rozhodnÄ› to nenà jeho jediný úÄel.
Â
Â
V prvnà řadÄ› se musÃme podÃvat na to, jak k Äemu vlastnÄ› dÄ›ti ve Å¡kole vychovávajÃ. Ani zdaleka se totiž nejedná jen o vÄ›domosti, Äeho se dÄ›tem dostává. Aniž bychom si to uvÄ›domovali, Å¡kola je také ÄásteÄnÄ› vychovává a pÄ›stuje v nich urÄité návyky. A ty mohou být ponÄ›kud jiné, než by se nám mohlo zdát, zvláštÄ› proto, že jsme si tÃm v podstatÄ› sami proÅ¡li.
Â
HlavnÃm cÃlem Å¡koly je totiž vychovat pracovnÃky pro běžný provoznà zamÄ›stnánà napÅ™Ãklad v továrnÄ›. DÄ›ti se uÄà bez odmlouvánà poslouchat pÅ™Ãkazy uÄitele, tedy nadÅ™Ãzeného, a dÄ›lat to, co se jim pÅ™ikáže. Také celý den sedà bez toho, že by se spolu bavili, s výjimkou pÅ™estávek, což je také nÄ›co, co je nÄ›co typického pro práci.
Â
Â
To se samozÅ™ejmÄ› hodilo v dobÄ› průmyslové revoluce, kdy dÄ›lnÃků bylo potÅ™eba skuteÄnÄ› mnoho. Dnes je vÅ¡ak trendem automatizace, a bezduché poslouchánà pÅ™Ãkaz. NamÃsto toho je stále vÃce vyžadována individualita a schopnost rozhodovánÃ, což je nÄ›co, co dneÅ¡nà školnà systém rozhodnÄ› nepodporuje.
Â
Je tedy jasné, že by byla potÅ™eba reforma, což bohužel nenà reálné. Stavà se proti nà valná Äást lidà a také na ni nenà ani zdaleka dost penÄ›z v rozpoÄtu. ZvláštÄ› za dneÅ¡nà situace tedy nenà reálné, že by k nÄ›Äemu takovému doÅ¡lo. Proto je jasné, že se budeme muset i nadále smÃÅ™it s tÃm, co máme k dispozici, pokud tedy nechceme jÃt cestou domácÃho vyuÄovánà – a ani ta nenà v žádném pÅ™ÃpadÄ› pro vÅ¡echny.